Ponaglenie na przewlekłość lub bezczynność w postępowaniu administracyjnym.
Czym jest przewlekłość a czym bezczynność ? Kiedy możemy się na nie powołać?
W postępowaniu administracyjnym obowiązuje ogólna zasada szybkości postępowania, co oznacza że organy administracji publicznej powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia. Innymi słowy mówiąc organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki, zwłaszcza te sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź są możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ.
Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. Natomiast o każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie organ administracji publicznej jest obowiązany zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy, także w przypadku zwłoki w załatwieniu sprawy z przyczyn niezależnych od organu.
Jeżeli nie załatwiono sprawy w terminie określonym w przepisach KPA lub innych przepisach szczególnych, ani w terminie wskazanym przez organ, stronie służy prawo do wniesienia ponaglenia na bezczynność organu.
Bezczynność organu musi być oczywista i nieznajdująca żadnego usprawiedliwienia w okolicznościach prawnych lub faktycznych sprawy, przy czym występuje ona nie tylko wówczas, gdy w prawnie ustalonym terminie organ nie podjął żadnych czynności w sprawie, ale również wtedy, gdy je podjął, lecz mimo ustawowego obowiązku nie zakończył ich wydaniem decyzji (ewentualnie postanowieniem).
Z kolei jeżeli postępowanie jest prowadzone dłużej niż jest to niezbędne do załatwienia sprawy mamy do czynienia z przewlekłością postępowania.
Ponaglenie na przewlekłość postępowania jest środkiem zaskarżenia, które odnosi się do sposobu prowadzenia postępowania, gdy jest ono prowadzone w sposób nieefektywny poprzez wykonywanie czynności w dużym odstępie czasu, co czasem powoduje, że formalnie organ nie pozostaje bezczynny. Jednakże organowi można wtedy skutecznie przedstawić zarzut niedochowania należytej staranności, gdyż postępowanie administracyjne, nie zakończyło się w rozsądnym terminie. Ten rozsądny termin możemy ocenić przez pryzmat art. 35 §3 Kodeksu postępowania administracyjnego, tj. po złożeniu określonego wniosku do organu, załatwienie sprawy powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Środkiem zaskarżenia, które służy w walce z bezczynnością lub przewlekłością postępowania jest przewidziane w art. 37 § 1 k.p.a. ponaglenie. Istotne jest, że strona nie musi precyzować, czy wnosi ponaglenie z powodu bezczynności, czy przewlekłości. Rolą strony jest jedynie wskazanie, że jest niezadowolona z powodu braku rozstrzygnięcia, pomimo że upłynął w ocenie strony wystarczający czas do załatwienia jej sprawy.
Ponaglenie, jak każde podanie, powinno zawierać wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie. Ponadto ponaglenie musi dodatkowo zawierać uzasadnienie. W zależności od formy wniesienia ponaglenia powinno być ono opatrzone podpisem (w przypadku podania pisemnego lub ustnego do protokołu) albo uwierzytelnione zgodnie z odrębnymi przepisami w przypadku formy elektronicznej.
W sytuacji, gdy docelowym adresatem ponaglenia jest organ prowadzący postępowanie (brak organu wyższego stopnia), stwierdzenie zasadności ponaglenia jest równoznaczne z koniecznością niezwłocznego załatwienia sprawy. Organ nie wydaje w takim przypadku postanowienia, ale przystępuje do rozstrzygnięcia sprawy, wobec której pozostawał w bezczynności lub przewlekłości.
Organ, przeciw któremu jest skierowane ponaglenie, niezwłocznie (nie później niż w terminie 7 dni) jest zobligowany przekazać je organowi wyższego stopnia wraz z odpisami akt sprawy oraz własnym stanowiskiem. Z chwilą otrzymania ponaglenia wraz z aktami sprawy rozpoczyna się postępowanie przed organem wyższego stopnia.
Jeżeli organ rozpatrujący ponaglenie uzna jego zasadność, jest obowiązany wydać postanowienie, w którym wskaże stan bezczynności lub przewlekłości z jednoczesną oceną w zakresie rażącego naruszenia prawa oraz zarządzi wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych bezczynności lub przewlekłości, a także w razie potrzeby może zarządzić podjęcie środków zapobiegających bezczynności lub przewlekłości w przyszłości. Jeżeli sprawa nie została jeszcze zakończona, organ rozstrzygający ponaglenie wyznaczy nowy termin do załatwienia sprawy. Termin ten może być z urzędu przedłużony przez organ wyższego stopnia, jeżeli wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody wymagające dłuższego postępowania, nieznane w momencie wyznaczania terminu.
Powyższy artykuł nie stanowi porady ani opinii prawnej, a jedynie przedstawienie wybranych aspektów stanu prawnego na dzień jego sporządzenia. Indywidualne problemy prawne wymagają każdorazowo odrębnego rozpatrzenia i oceny.
.
Urszula Szyszka – radca prawny
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |